10. Mekong delta

29 juli 2019 - Can Tho, Vietnam

70% van alle rijst in Vietnam wordt in de Mekong delta verbouwd zegt Jason , onze gids voor de komende dagen. We zitten in een kleine boot op weg naar een visfabriekje. Onder het drijvende huis is een kooi waar zo’n 50.000 (!) vissen gekweekt worden. Allemaal voor de export en  dat komt ook omdat de Mekong overbevist is. Onder het huis de gekweekte tilapia en pangasius en boven woont het gezin. Het leven speelt op het water.

We reizen door naar Can Tho, dat is de provinciehoofdstad waar ca. 1,2 miljoen mensen wonen. Ons hotel ligt aan de Riverside. Het is een mooi gebied om te wandelen en ergens aan het water bestellen we een kopje koffie en krijgen we filterkoffie geserveerd waar we zelf warm water op mogen gieten.

In de Lonely Planet staat een leuk vegetarisch restaurantje waar we naar toe gaan. Het ziet er allemaal niet zo toeristisch uit in die buurt waar we terecht komen. Er zijn veel restaurantjes en overal zien we tuinstoeltjes op de stoep staan. In de stad leeft iedereen gewoon op straat. Als je ergens wilt eten moet je een leuk bezette gelegenheid kiezen. Niemand spreekt in het restaurantje Engels en we wijzen iets aan op de kaart en het wordt snel gebracht. M vegetarische curry met noedels en K een schotel met rijst, groente en tofu. Het smaakt heerlijk. Biertje erbij voor een totaalbedrag van vier euro.