12. Cu Chi tunnels

31 juli 2019 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Even ten noordwesten van Saigon (Ho Chi Minh City) bezoeken we de tunnels van Cu Chi. Deze werden tijdens de Vietnam oorlog gebruikt om te schuilen en te vechten tegen de Amerikanen. Overigens spreken de Vietnamezen over de Amerika oorlog... het is maar net hoe je het bekijkt. Van 1960 - 1975 duurde deze oorlog. De Vietnamezen waren absoluut niet opgewassen tegen de vuurkracht van de Amerikanen dus kozen ze voor een guerrilla tactiek. De ene hand een geweer en met de andere hand graven zegt de gids. Wat ze vooral wilden was verwarring zaaien en dan toeslaan. De tunnels zijn kilometerslange gangen met allerlei slimmigheden. Er zijn schietposten, er is een keuken, ventilatie, slaapplaatsen, hospitaal, commandoposten, enz. enz. De entree is altijd verborgen en wij zijn er ook voorbij gelopen. Een filmpje is toegevoegd. We zien de booby traps die de Vietcong gebruikten bij de tunnels en we zijn onder de indruk van zoveel vernuft. Ook verschrikkelijk natuurlijk want het is wel een oorlogssituatie waarvoor dit enorme stelsel is gebruikt.

Wij dalen ook een klein stukje af in de tunnel en vinden het dan ook weer welletjes. Hoewel de gangen voor de toeristen verbreed zijn voelt het toch benauwd aan. We klauteren er weer snel uit. De wapen demonstratie slaan we over. We bezoeken het oorlogsmuseum en zien veel mooie foto’s en verschrikkelijke verhalen. Wel een beetje eenzijdig, de Amerikanen deden allemaal foute dingen en de Vietcong niet. Dat gaat er niet helemaal in bij ons, beide partijen hebben smerige handen. We hebben voorlopig genoeg van deze oorlog gezien.

Kopje koffie om vrijheid te vieren M? Lijkt me goed plan! Door reizen als deze besef je weer eens  extra goed hoe kostbaar vrijheid is!

1. FC:
    2 augustus 2019
    Bijzonder om dat van dichtbij te zien. Stoer dat jullie even in de tunnels zijn geweest!
  2. Daan:
    2 augustus 2019
    Ik heb wat foto's gezien en ik kan me goed voorstellen dat jullie de gangen te benauwd vonden.
  3. KM:
    2 augustus 2019
    Even in de tunnel was meteen voldoende voor ons. De gids vertelde dat deze tunnels voor de toeristen een stuk breder gemaakt zijn...