2. Veertien man per visum

21 juli 2019 - Siem Reap, Cambodja

Hongkong ziet er vanaf het vliegveld verrassend mooi uit, aan de ene kant zien we  bergen en wolkenkrabbers en aan de andere kant is er de zee.  De vlucht naar Siem Reap is lang niet volgeboekt dus kunnen we zelfs op drie stoelen even liggen en slapen.

De grens bij Cambodja is een ander verhaal. Het is om te beginnen een klein provinciaal aandoend vliegveld. Met een bus gaan we naar de douane en worden we gefilmd. Dan begint de klucht,  je moet een visum hebben om binnen te komen.  Er zitten een Vrouw en dertien mannen in keurig gepoetste uniforms klaar om jouw visum te regelen. Bij twee personen mag je het afgeven, bij een derde kun je betalen met dollars of euro’s (voor de nodige buitenlandse deviezen) en vervolgens zien we dat de andere tien druk aan het schrijven en plakken zijn en dan mag nummer veertien de naam noemen en uitreiken.  Helaas was een foto en video maken ten strengste verboden maar je begrijpt dat dit er wel komisch uitziet. Ondertussen zien we dat er een klein stapeltje  geld van de een naar de ander gaan en uiteindelijk verdwijnt het in de zak van iemand. Dit wordt allemaal gadegeslagen door nummer vijftien die in alle rust achter zijn burootje een broodje eet. Dan mag je met het visum naar de immigratie en moet je vingerafdrukken laten afnemen en daarna mag je het land in. Welkom in Cambodja.

Op de een of andere manier is het land ook meteen vertrouwd voor ons, de geuren, kleuren en de mensen voelen meteen bekend aan.  In het hotel gaan we meteen een paar uur slapen en komen we  er achter dat het tijdsverschil met Nederland geen zes maar vijf uur is, dat is weer mooi meegenomen.

1. FC:
    21 juli 2019
    Gelijk in een andere wereld! Azië voelt vast snel weer vertrouwd. Enjoy Cambodja!
  2. Gerrit:
    22 juli 2019
    Dat is geen verborgen werkloosheid, maar een participatiesamenleving!
    Veel plezier daar de komende 4 weken, lieve zus en schone broer. Pas goed op elkaar en geniet van deze bijzondere ervaring!