21. Que

8 augustus 2019 - Hanoi, Vietnam

Wel eens gehoord van Grab? We hebben de app gedownload en het werkt fantastisch. Het werkt als volgt. Als je vervoer nodig hebt vul je jouw locatie en de bestemming in; vervolgens zie je afstand, benodigde tijd en kosten op je scherm. Als je akkoord bent kun je meteen boeken. Je krijgt dan de gegevens van de auto en de driver en je ziet op je scherm waar die rijdt. Het is de Aziatische versie van Ueber en het is echt niet duur.

We boeken een Grab naar CSDS, Center for Sustainable Development Studies. We hebben een afspraak met Que (spreek uit Kwee) Nguyen (niet uit te spreken). Vorig jaar zijn we betrokken geweest bij de minor ISD van Windesheim op Bali en omdat CSDS ook een partner is van de internationale minor hebben we gevraagd om daar een ochtend  mee te kijken.

Que is het hoofd van het centrum en zij vertelt dat in het gebouw waar we nu zijn ca. 20 studenten verblijven uit allerlei verschillende landen. Ze doen veelal mee met uitwisselingsprogramma’s. Ze zijn soms 3 weken en sommigen zelfs 9 maanden aanwezig om te participeren in verschillende projecten in de geestelijke gezondheidszorg, ziekenhuizen en onderwijs. Ze worden niet gesteund door de overheid maar worden wel gewaardeerd voor hun goede werk. Even later schuiven Greg en Marian aan, ze komen uit Portland, Oregon in de VS. Kennen jullie dat? Zeker zeggen we want daar is Wie is de mol vorig jaar opgenomen. Marian vertelt dat ze als vrijwilliger geholpen heeft met Engelse les, vooral uitspraak trainen is belangrijk zegt ze. Wij kunnen dat bevestigen want soms spreekt een Vietnamees best goed Engels maar is de uitspraak onduidelijk. Marian vindt het jammer dat haar half jaar hier over drie dagen over is en dat ze dan weer terug moet naar de VS en haar werk. “Je kunt hier zoveel goeds doen en de waardering is enorm”. Greg is vooral bezig met onderzoek en geeft aan dat het leven hier mooi en ook lekker is. We krijgen een korte rondleiding door het huis en zien en proeven zeer veel enthousiasme en elan. Wat leuk is dat elke student die vertrekt ergens in het trappenhuis een boodschap achterlaat.

Tevreden kijkt Que naar de verhalen en resultaten. Maken jullie in Nederland reclame voor ons? Dat kunnen we altijd gebruiken. Willen jullie morgen rondgeleid worden in Hanoi door een student?  Graag Que! Ze regelt het meteen.

1. FC:
    9 augustus 2019
    Handig die app! Mooi om ook nu weer een stukje onderwijs in het reisprogramma te hebben.
  2. KM:
    12 augustus 2019
    Na de sabbatical kon dat natuurlijk niet uitblijven...