22. Met student op pad

9 augustus 2019 - Hanoi, Vietnam

We moeten eerst mee naar Hao Li prison, het is een museum dat vroeger bekend stond bij de Amerikanen als Hanoi Hilton. Hiên (spreek uit Hie en) is een studente van 22 jaar die Engelse les geeft en zij verzorgd ook de Vietnamese lessen aan de vrijwilligers van CSDS. Zij zegt dat je eerst de geschiedenis van het land moet kennen om de mensen en het leven te begrijpen. We zien een gevangenis die door de Fransen is opgezet en die later ook is gebruikt bij de VS oorlog. We zien allerlei gruwelijke details en worden er niet vrolijk van. Dan zien we een foto van McCain, senator en presidentskandidaat. Hij heeft hier vastgezeten toen zijn vliegtuig werd neergehaald. Hoopvol is ook dat hij later is teruggekomen en hij vond dat hij als vriend werd binnengehaald ook al heeft hij tegen de Vietcong gevochten. Er is ook geen haat tussen Amerikanen en Vietnamezen, dat hebben ze achter zich gelaten. Ook zijn er sinds 2000, dus ruim 25 jaar na de oorlog Amerikaanse presidenten geweest, Clinton, Obama en ook recentelijk Trump.

Dan gaan we weer met een Grab naar de  Temple of Literature, de oudste universiteit van de staf die ooit is  opgericht door de koning.     Hien kan er leuk over vertellen en wijst ons op interessante details. Zin in lunch? Vraagt ze. Zeker. Kennen jullie Bun Cha? Nee wat is het Hien? Lokaal gerecht, echt Vietnamees. Ze kent wel een geschikt tentje. We zijn de enige niet Vietnamezen en we krijgen een bord soep met allerlei lekkers en een schaaltje noedels en nog wat schaaltjes met sla en dipsaus en dat soort zaken. Hien doet voor hoe het werkt, sla, groente en lemongras in kleine stukjes in de soep doen en doe er wat noedels in, even mixen en smullen maar. Het moeilijkste zijn de stokjes waar je mee moet eten maar het smaakt uitstekend.  We hebben ook veel plezier samen.

De verse Grab komt aanrijden en nu gaan we naar een Etmologisch museum. Vietnam bestaat uit 46 verschillende bevolkingsgroepen en dat wordt in het museum met tradities en cultuur getoond in mooie zalen met airco. Buiten is een soort openluchtmuseum van een aantal verschillende woningen van een aantal bevolkingsgroepen. Interessant!

Tot besluit gaan we (ijs)koffie drinken in de Note Coffeebar, we gaan helemaal boven zitten met mooi uitzicht op het meer en in de zaak hangen overal post its, maar dan echt overal, op de muren, stoelen, tafels, onderkant bovenkant, overal. We krijgen alledrie een post iT en schrijven een tekst en plakken die ook op. Dan nemen we met een beetje pijn in ons hart afscheid van Hien die ons zoveel moois heeft laten zien en heeft verteld. We bedanken haar uitbundig en dan vertrekt ze achterop een scooter van Grab.

1. Thijs:
    10 augustus 2019
    Maar... Wat stond er op de post-it? :)
  2. FC:
    10 augustus 2019
    Een gevulde dag met leerzame dingen, lekkers en mooie contacten. Goede invulling van de dag zo!
  3. KM:
    12 augustus 2019
    Op de post its stond from... to... en daaronder kon je een tekst kwijt. Onze invulling was: From me To you, gevolgd door een tekst van M over de gastvrijheid en vriendelijkheid van de Vietnamezen. Hien heeft ze ergens opgeplakt op de hoogste etage vlak bij het raam. Daar kun je het checken...