25. Behoed u!

12 augustus 2019 - Ninh Binh, Vietnam

We zijn aangekomen in Ninh Binh in een kleinschalig eco hotel. We verblijven In een bamboe bungalow met uitzicht op rijstvelden en het personeel is weer geweldig. Gisteravond moesten we voor het huisje gaan zitten en toen brachten ze voor ons twee bakken met speciaal water en kruiden om onze voeten in te doen, heerlijk! We willen vandaag de omgeving verkennen en als we om 9 uur willen fietsen, dan is er iemand van het personeel die de zadels afsopt met koud water zodat onze billetjes niet te warm worden, daarna komt hij ook nog terug met twee flesjes water... We genieten ervan. En je moet natuurlijk goed voorbereid op pad gaan. K heeft een kaart van de receptie  gekregen en fietst voorop.

Ninh Binh wordt ook wel ‘Halong Bay op het land’ genoemd. Niet zonder reden want het groen begroeide Karstgebergte rijst stijl op uit het landschap met rijstvelden en waterwegen. Leuk weetje: de waterwegen zijn ooit met hulp van Nederland tot stand gekomen. Dat voelt vertrouwd in de hitte want ook al is het nog geen half tien, het is hier al behoorlijk heet.

We fietsen eerst naar de pagode van Bich Dong en daar moeten we een stukje klimmen. Het uitzicht vergoedt veel. M koopt een waaier om het hoofd koel te houden en K mag dan altijd afdingen. Dan moeten we nog wel een eindje fietsen naar Thung Nang, een mooi vogelgebied. Als we onderweg zijn geeft M aan dat het pittig is en dat we een goede rustplek moeten zoeken. In het park is een koffiehuis met airco. M moet echt even bijkomen en we drinken een ijskoffie. Laten we maar terug gaan zegt M het is te gek en wat doen we ons aan. En zo geschiedt.

Op de terugweg voelen we de hitte op onze bolletjes branden en K draagt een cap en M een dikke haardos. We moeten stoppen in de schaduw. Een Vietnamese dame wijst naar het hoofd van M en gebaart dat haar man wel wat koud water heeft. K regelt een gunstige prijs en we gieten het over het hoofd van M die daar van opknapt. We moeten nog een klein stukje zegt K. We doen een natte zakdoek op het hoofd van M en ze fiets als jood met keppeltje verder. Ook dat laatste stukje is te warm voor M, we stoppen bij de markt en daar mogen we bijkomen bij een koele ventilator en komt de verkoopster met een hoed aanzetten.  Die heb je hier echt nodig zegt ze. Het wordt in dank aanvaard en K mag weer handelen. Met hoed op gaat het laatste stukje voorspoedig. We drinken een koude cola en eten er een pizza bij en dan het koele zwembad in en een koude douche.

1. Lida:
    13 augustus 2019
    Wat een prestatie in deze hitte , top! Wat zal die pizza lekker zijn geweest .. maar vooral de frisse duik in het zwembad ;) X
  2. FC:
    14 augustus 2019
    Goed actief bezig! Wat een verhaal, kan het goed voorstellen in die hitte. Stay cool!
  3. Gerrit:
    14 augustus 2019
    Afzien in de vakantie, dat is niet goed. Rustig aan doen, he!
  4. KM:
    14 augustus 2019
    Inderdaad pittig en de moeite waard.