8: Killing Fields

27 juli 2019 - Phnom Penh, Cambodja

We gaan weer met een vrouwelijke gids op pad, eerst naar het Koninklijk Paleis. ‘ Hier woont de koning en hij is nog vrijgezel’, zegt ze. ‘ Ik heb hem gedumpt want hij is te oud, 67 jaar is te oud. De queen Mother is 84 en samen vertegenwoordigen zij het koningshuis’.  Wat grappig is dat er enige consternatie ontstaat vanwege de korte broek van M. Als ze de broek tot bij de knieen een klein beetje naar beneden trekt mag ze naar binnen van de strenge paleiswachten. Waarom is dat vraagt M? De gids moet lachen en zegt op serieuze toon: “ De koning is vrijgezel en je mag hem niet afleiden met  te blote benen’.

We zien allemaal pracht en praal en na afloop krijgen we een royal gift, een flesje water met het koninklijke zegel. We doen nog even een belangrijke tempel aan in het centrum (‘must see’, zegt de gids) en daarna gaan we ca. 15 km met de tuktuk buiten de stad. We gaan naar Choeng Ek, de Killing Fields van Cambodja.

Tijdens het regime van communistisch leider Pol Pot en de Rode Khmer van 1975 - 1979 zijn er ca. 3 miljoen van de 8 miljoen inwoners vermoord. Dokters, leraren, politici, alle vermeende tegenstanders werden vastgezet en naar de executie-plekken gebracht. De Killing Fields zijn vreselijk indrukwekkend. De plaats en de verhalen zijn enorm aangrijpend. Er zijn een paar honderd massagraven en in het midden staat een groot monument waar we naar binnen gaan. Voordat we naar binnen gaan moeten we de schoenen uitdoen en de cap gaat af. We kopen een gele bloem en wierook om te bidden voor de slachtoffers.

In het hotel zijn we aan lunch en een koele duik toe, we zijn er nog stil van.

1. Evelien:
    27 juli 2019
    Zal zeker indrukwekkend geweest zijn.
  2. KM:
    27 juli 2019
    Klopt helemaal, vanavond een paar biertjes op het leven in vrijheid gedronken.
  3. Janny Bos:
    27 juli 2019
    Wat onmenselijk. Onvoorstelbaar en vooral als je het in werkelijkheid ziet
  4. KM:
    27 juli 2019
    Het terrein oogt heel vredig en als je beseft wat er allemaal gebeurd is wordt je er beroerd van. Vrijheid is een enorm groot goed. We vragen ons af of het land wel echt vrij is.
  5. FC:
    29 juli 2019