28. HAN - HKG - AMS - APD

15 augustus 2019 - Phú Minh, Vietnam

Vandaag is onze reisdag en dat betekent ‘s morgens koffer inpakken, zwembad in, na de lunch vertrekken we naar het vliegveld van Hanoi, zo’n 4 uur met de auto. Op dit moment zitten we in een koffietentje van Highlands coffee en is het tijd om terug te blikken op onze tijd in Azië.

K: Laten we eerst eens stil staan bij onze start in Cambodja, hoe was dat voor jou M?

M: Een voor mij onbekend land, had er geen voorstelling van. Dus leuk om te ontdekken! Hele vriendelijke mensen en een land in opbouw. Veel moois ( Angkor Watt!) te zien en na te denken over wat mensen hebben meegemaakt ( Killing Fields).

K: wat ik mooi vond was de veerkracht van de inwoners, ze hebben allemaal in de eigen familie slachtoffers gehad en toch zijn ze positief over het leven en ze zorgden ervoor dat wij ook konden glimlachen. Herken je dat ook?

M: Zeker! Velen kijken zonder wrok terug. Aan de andere kant zijn kritische geluiden nog lastig. De regering staat hier niet echt open voor. Je vraagt je af: “ Wat zijn ze ermee opgeschoten? “ Blijft lastig! Hoe zou dit in buurland Vietnam zijn? Wat denk jij K?

K: Ik snap het land niet helemaal, het is socialistisch en tegelijk ook kapitalistisch, de mensen zijn tevreden over hun leven want ze zien dat het economisch met sprongen vooruit gaat. Ze zeggen dat politiek hun interesse niet heeft en toch zijn ze op de hoogte van allerlei ontwikkelingen. Japan is het voorbeeld en de VS en Rusland zijn hun vrienden. Net als Cambodja moeten ze niets hebben van China, dat is me ook duidelijk geworden. We hebben veel van het land gezien, wat sprong er voor jou eruit M?

M: Het is een land met vele tegenstellingen en voor ons Westerlingen niet altijd te begrijpen. Prachtige natuur, heerlijk eten en wederom vriendelijke mensen. Ik blijf er graag komen: Azië. Ik geef de vraag terug: “ Wat sprong er voor jou uit K?”.

K: Heel slim M! Voor mij was dat Halong Bay, Het resort bij Hoi An, Cu Chi tunnels, Ho Chi Minh City en natuurlijk via Grab vervoer regelen! Aanvullingen M?

M: Het bezoek aan Que en haar bemoeienissen met de locale bevolking en de dag daarop op pad met Hien ( studente). Een kijkje achter de schermen vond ik dat.

K: Wat neem je mee naar huis?

M: Koffer vol herinneringen en dankbaarheid voor onze persoonlijke vrijheid in Nederland.

K: Mooi! Tot slot een citaat: “ Het is beter een mijl te reizen dan om duizend boeken te lezen” ( Confucius, 500 v. C). Niet veel gelezen en toch veel gezien en geleerd!

1. Janny Bos:
    15 augustus 2019
    Bedankt voor het meereizen!
  2. FC:
    15 augustus 2019
    Een mooi tweeluik als afsluiter van een prachtige reis. Een nieuwe herinnering voor het leven!