26. Onrust in Hong Kong

13 augustus 2019 - Mai Chau, Vietnam

Voor het eerst is de driver niet op tijd. ‘Sorry, very sleepy this morning’ .  Geen probleem. We hebben de tijd zeggen we en dan gaan we op weg. De driver doet meteen zijn best om langs mooie plekjes te rijden en dan mogen wij foto’s maken. Hij doet ook vrolijk mee en maakt verschillende reportages met ons toestel of telefoon. We stoppen onderweg een keertje voor koffie en toiletbezoek. Daar merken we dat Engels in de binnenlanden niet gebruikelijk is. Er is een menukaart met allerlei koffiesoorten erop maar we kunnen elkaar niet begrijpen. Het duurt een tijdje voordat we duidelijk hebben gemaakt aan de drie personeelsleden daar we graag een kopje koffie willen. Google Translate heeft gelukkig ook een Vietnamese variant en die gebruiken we. Ze komen trots met een dienblad met twee glaasjes zoete ijsthee en twee longdrink glazen met koude koffie. Het is een soort koffiesiroop die loeisterk is en we voelen het meteen aan onze magen. We drinken het maar niet op. Gelukkig kregen we vanmorgen van de zeer gastvrije receptioniste een grote fles water en twee zakjes chips mee en die eten we op de achterbank van de auto; dat gaat er wel in om die smaak weg te krijgen...

We arriveren in Mai Chau, het is een klein rustig plaatsje in een vallei en omgeven door het Karstgebergte.  We hebben uitzicht op rijstvelden en we vinden het een gebied waar een enorme rust vanuit gaat. Drukker is het in Hong Kong, daar zijn demonstraties op het vliegveld waar we overmorgen naar toe moeten reizen. Er zijn veel vluchten geannuleerd vanwege de bezetting van de terminals door demonstranten. Morgen moeten we inchecken en hopelijk is dan bekend of de vluchten doorgaan. Misschien moeten we wel langer in dit idyllische oord blijven...