24. Cruise (2)

11 augustus 2019 - Halong Bay, Vietnam

Om zes uur gaan de motoren aan en begint het varen weer. Wij doen mee met tai chi op het dek in het ochtendzonnetje. Heel grappig om te zien als we een boot passeren dat ze daar ook bezig zijn met de tai chi oefeningen op het zonnedek...

Het is een internationaal gezelschap, er komen mensen uit Canada, Mexico, Spanje en wij zitten naast een Amerikaan met zijn Filipijnse vrouw. Hij heeft gediend bij het leger en is o.a. In Irak gelegerd geweest. Ik heb geen last van PTSS zegt hij om de vier zinnen, hij is afgekeurd en heeft twee dochters in Korea en woont in de Filipijnen. Via internet heeft hij zijn vrouw ontmoet. Hij is ook een fervente Trump aanhanger, hij zegt knauwend: “ Trump is a fantastic  businessman, hè is doing a great job...”

Er zijn ook nog een paar Nederlanders op de boot, een echtpaar met twee kinderen van 5 en 7 jaar. Ze zijn eerst in China geweest en zijn daarna doorgereisd naar Vietnam. De kinderen vonden China een beetje Efteling vanwege de entourage en aankleding van de bezienswaardigheden. Samen met hen stappen we in een roeiboot die door een lokale dame wordt geroeid op een lokale manier: van voor naar achter ...  ze zit achterin en roeit voorwaarts...  Het schijnt dat ze ook met hun voeten kunnen roeien maar dat hebben we niet gezien.  Het is helemaal stil op het water en het is schilderachtig mooi in de ochtend. We leggen even aan bij een voormalige drijvende basisschool en daar is informatie en demonstratie over oesters en parels kweken. Natuurlijk moeten we via de winkel weer naar de roeiboot...

Eenmaal weer aan boord varen we weer verder door het Indrukwekkende gebied. Er zijn meer dan 3000 karstenen eilandjes die loodrecht oprijzen uit zee. Volgens een legende is Halong Bay ontstaan doordat een draak hier in zee landde en met zijn staart een deel van het land onder water liet verdwijnen. Alleen de hoger gelegen gebieden zijn boven water blijven uitsteken. In werkelijkheid zijn de grillige vormen ontstaan door een eeuwenlange invloed van wind, regen en golven. Het gebied maakt onderdeel uit van het Karstgebergte dat doorloopt tot in China.

Na de uitgebreide lunch gaan de envelopjes voor spontane gift voor de bemanning rond en leggen we aan in de haven.