4. No money, no honey

23 juli 2019 - Siem Reap, Cambodja

Om 10 uur schrikken we wakker, zijn we nog wel op tijd voor het ontbijt? Dat blijkt gelukkig tot 11 uur te kunnen; waarschijnlijk hebben ze vaker met gasten met een jetlag t maken gehad.  Vandaag is het lekker rustig aan doen bij het zwembad. Er zijn zelfs twee zwembaden aanwezig, eentje is klein en koel, de anderen groot en iets warmer water. Beiden hebben heerlijke ligbedden en we maken van alle zwembaden en van een paar ligbedden goed gebruik. M verdiept zich in de geschiedenis van Cambodja en wat valt jou op M?

M: Via de Nederlanders ( zie gisteren) ben ik een Netflixfilm over Cambodja op het spoor gekomen: ‘ First they killer my father’, behoorlijk confronterende film over de duistere jaren van Cambodja. Het zet dit mooie land wel in een ander perspectief!

K: Wat bedoel je daarmee?

M: Deze vriendelijke mensen ( vooral van voor 1984) hebben gruwelijke dingen meegemaakt en dan vraag ik mij af: ‘ wat betekent dat nu voor hen en de politiek van vandaag?’

K: Deze vraag hebben we gesteld aan een goed Engelssprekende verkoper in Seam Reap. Hij gaf aan dat het politiek gezien nog steeds niet sterk verbeterd is. Er is geen democratie en je moet oppassen met wat je zegt. Desalniettemin zijn de Cambodjanen tevreden met hun leven hier; er is genoeg te eten en te drinken en ze hebben het steeds beter gekregen.

M: Het lijkt erop dat als je niet te kritisch bent, je best een redelijk leven hebt hier. Dat wil ik graag verder uitzoeken.

K: Dat zei onze driver van de tuk tuk ook, hij had het over het leven hier en dat het hebben van geld je altijd helpt bij allerlei situaties. Geld verdienen en vooral uitgeven is belangrijk en aangenaam vertelt hij. ‘ No money no honey’   Hij moet er flink om lachen en wij ook.

We betalen met plezier voor onze rit.

1. Ankie:
    23 juli 2019
    Het avontuur is begonnen: geniet ervan!
  2. FC:
    23 juli 2019
    Goed om te lezen dat er vandaag een rustdag was. Dat ook blijven doen! In een tuk tuk daar was vast ook een mooie ervaring?