7. Van Battambang naar Pnom Penh

26 juli 2019 - Phnom Penh, Cambodja

Onze chauffeur heeft drie vrienden, het gaspedaal, de rem en de claxon. Eigenlijk vier, want de telefoon wordt ook geregeld gebruikt.  Iedereen heeft hier een telefoon, van jong tot oud en de WiFi is ook niet slecht. Onze chauffeur spreekt ook geen letter Engels dus wordt het vandaag een lange rit naar de hoofdstad, ruim 250 km. We beginnen om 8 uur en we willen nog wel het monument van de vrede bekijken Het is een grote slang die zich opwerpt en laat zien dat hij er is. Het is volledig van ingeleverde wapens gemaakt. Bijzonder om te zien.

Na ruim 2 uur komen we bij een floating village aan. Dit is een dorp dat helemaal bestaat uit woonboten en bootjes en samen vormen ze een dorp waar winkeltjes zijn, waar motoren worden gerepareerd, er is zelfs een boot die als kerk dient. We maken een boot tochtje over het meer en M moet van alle commotie naar het toilet. De boot wordt ergens aangelegd en M mag gebruik maken van het toilet in de hoek. Achter de deur zijn twee plankjes en je ziet het water. Er wordt sowieso van alles gelost...

Onderweg stoppen we ook nog even bij een tempel (Wat). We moeten dan 509 treden beklimmen. Onderweg zijn er apen, een slang(etje), een miljoenpoot, een monnik en een stelletje drukke kinderen.  We hebben ons er doorheen geslagen, uiteraard.  Mooi uitzicht boven!

Pnom Penh is het eindpunt vandaag. We worden welkom geheten door het personeel en door de directeur. Hij is Japanner en eigenaar en dol op Europeanen zegt hij, vooral Nederlanders. Zouden wij ook gezegd hebben. ‘s Avonds met de tuktuk naar de Riverside van de Mekong en dan begint het weer te regenen. Gelukkig geen moesson.

1. FC:
    27 juli 2019
    Wat een mooie foto's! Het klinkt als een intensieve maar indrukwekkende dag. Geniet!
  2. KM:
    27 juli 2019
    Het drijvende dorp is in het echt veel wijdser en dynamischer, misschien zetten we nog een filmpje op de blog.